Kuidas saab e-kursus aidata märgata ja toetada abivajavaid lapsi?
Loe artiklist, kuidas aitasime disainida selge, mõjusa ja kaasava õpikogemuse, mis toetab spetsialiste abivajavate laste märkamisel ja abistamisel.
Meie kõigi kohustus on abivajavaid lapsi aidata. Kaaskodaniku, lapsevanema või isegi naabri rollis enda ümber olevate laste vajadusel abistamise kõrval on kõrgendatud hoolsuskohustus neil täiskasvanutel, kes töötavad lapsega lasteaias, koolis, huviringis, vastuvõtukabinetis või mujal.
Selleks, et selgitada lahti, millised võivad olla (ka peidetumad) abivajaduse märgid ning kuidas toimida, kui laps või noor, kellega töötad, vajab abi, loodi kompaktne, selge ja haarav e-kursus, mida on tänaseks läbinud ca 1000 laste ja noortega töötavat spetsialisti.
Kursus on kõigile huvilistele tasuta kättesaadav Lasteabi kodulehel ja otse Digiriigi Akadeemias.
Loe lähemalt kursuse sisulise kontseptsiooni, õpidisaini projekti ja tulemuste kohta!
🔎 1. Kes ja milleks?
Tellija: Sotsiaalkindlustusameti Lasteabi
Valdkond: Sotsiaalvaldkond
Vajadus/probleem: Kliendi soov oli luua lihtne ja selge e-kursus, mis aitaks täiskasvanutel – eriti lastega töötavatel spetsialistidel – märgata abivajavaid või hädaohus lapsi, pakkuda neile tuge ning teha nende kohta teade õigesse kohta.
🛠️ 2. Lahendus
Enne kursuse sisuloomet süvenesime põhjalikult sihtgrupile ehk erinevatele lastega töötavatele spetsialistidele ja saime aru, et märkamist ja teavitamist mõjutavad mitmed asjaolud, sealhulgas hirmud ja müüdid, mida kursusel murda. Samuti on vaja selgemini aru saada, millisel juhul kelle poole pöörduda ja kuidas toetada last kriisisituatsioonis. Lisaks sooviti näha elulisi näiteid ning analüüsida uute teadmiste põhjal eri juhtumeid, et saada rohkem enesekindlust sarnastes olukordades tegutsemisteks.

Selleks, et hoida kursus laia sihtgrupi jaoks võimalikult suhestuv ent kompaktne, otsustasime läheneda samm-sammulisest protsessist, mida igaks saab lapse abistamiseks teha: märgata, toetada ja teatada.

Seadsime kursuse loomisel fookusesse info lihtsa ja visuaalse esitamise – teoreetilised kontseptsioonid avanevad visuaalselt ja selgelt joonistel klikkides, praktilised näited ja juhtumid päriselust antakse edasi pildis või helis.

Kursuse sisusse on kaasatud spetsialistide endi kogemused nii näidete, tsitaatide kui iga mooduli lõpus oleva kokkuvõtva vestlusringi.

Õpiteekonnal osalemist ja eneserefleksiooni toetab õppematerjalide hulgas olev arenduspäevik ning kursust läbivad analüüsiküsimused, mis aitavad saadud teadmisi mõtestada ja siduda õpitu tugevamini isikliku praktikaga.

📊 3. Tulemused ja tagasiside
Selleks, et kursuse tulemusi ehk muutusi kursusel osalenute teadmistes, oskustes ja hoiakutes selgemini mõõta, rakendasime kursuse käigus enesehindamise küsimustikku.
Võrreldes kursuse alguses ja lõpus antud hinnanguid on võimalik märgata muutust kolmes olulisemas pädevuses:

Kursuse keskmine hinne on 9.7/10 ning positiivse tagasisidena tuuakse enim esile selgust, haaravust, lihtsust, sisukust ja praktilist väärtust.
💬 Siin mõned mõtted osalejatelt endilt:
"Väga kasulik ja huvitav kursus, raske oli arvutit käest panna."
"Pilkupüüdev ja lihtsasti mõistetav materjal."
"Hästi struktureeritud ja kohe praktikas rakendatav."
"Olen nüüd palju teadlikum, kuidas abivajavaid lapsi aidata ja kuhu pöörduda."
___
Sisueksperdid: Elise Ojasoo, Kardo Karon, Mariana Saksniit, Hannela Teaste
Projektijuht: Õpidisain OÜ (Helina Loor)
Õpidisain ja kursuse tehniline teostus: MindShifters OÜ (Jaanika Siiroja), Õpidisain OÜ (Helina Loor)
Videod ja audiod: Dimension Media OÜ (Tarvo Tammeoks)
Keeletoimetaja: Mariliis Sild
Aitäh panuse eest: Kadi Kask, Karl Rinaldo, Anne Rannaveski-Poola, Marta Pulk, Helena Heidemann, Kaja Toom, Jarmo Liivak, Kelli Neitsov, Mathias Loor, Lauren Lipp, Marie Purge ja kõik testijad
Valmimisaasta: 2024
____
Kui soovid ka ise kursuse läbida, leiad rohkem lisainfot siit.
Sul on koostööidee uue e-kursuse loomiseks? Võta meiega ühendust: hi@mindshifters.ee!